Klubben - Nya dansare

Danceteam Uddans & Co är namnet på klubben för dansskolans tävlingsdansare.

Vi tävlar i disciplinerna Hip Hop och Disco och har i dag ca 120 aktiva dansare från 7 år och uppåt.

Vi deltar på tävlingar över hela Sverige och har många talangfulla medlemmar. Uddans har många framgångrika dansare som har tagit flera Guld-medaljer på både Europamästerskapen och Världsmästerskapen. Vi har också flera SM-guld bakom oss.

Vad krävs för att kunna tävla i dans?

Att vara med i Tävlingsklubben kräver mera än att vara med i Dansskolans ordinarie dansgrupper. I tillägg till att ha talang och ett genuint intresse, förväntas det att man är villig att träna individuellt utanför lektionerna och att man har rätt kläder och skor för de olika disciplinerna. Klubben tävlar i Hiphop och Disco där de flesta tävlingsformerna är Solo och duo.

I tillägg till att man betalar terminsavgift för lärarledda lektioner tillkommer kostnaden för tävlingslicens, medlemsavgift, tävlingskläder, dansläger, resor och anmälningsavgift för varje tävling.

Som medlem i Tävlingsklubben ska man därför vara beredd på att satsa aktivt på dansen som sin idrott. När man kommer upp i klasserna och kvalificerar sig för det, blir det också aktuellt med privatlektioner och specialkurser. För mera information kring kostnader och vad som krävs, ta gärna kontakt med någon i styrelsen. Styrelsen jobbar hela tiden aktivt med att hålla alla kostnader så låga som möjligt.

Klubbens Uppgift:

Klubben är till för att stödja dansskolans aktiva tävlingsdansare. I första hand genom gemensamma tävlingsanmälningar och tillhandahålla lagledare på tävlingar. Detta gör vi för att hålla nere kostnaderna, stödja dansarna och skapa en bra gemenskap och sammanhållning i klubben. Tillsammans med Dansskolan arrangerar också klubben tävlingar på nationell nivå.

Klubben består av en styrelse och har minst fyra protokollförda möten varje år. Alla styrelsemedlemmar arbetar i klubben ideellt och blir valda under årsmötet som sker före februari månads utgång. Se flik för styrelsemedlemmar och kontakt! Klubbens styrelseprotokoll förvaras på Uddans dansskola i en pärm för den som vill läsa.

Intagning av nya tävlingsdansare

Information om tävlingsdans på Uddans

Intagning nya dansare INGET PLANERAT!

I första hand finns det plats i nuläge för 7-10 år.

Danceteam Uddans & Co är namnet på klubben för dansskolans tävlingsdansare. Vi tävlar i disciplinerna hiphop och disco och har i dag ca 120 aktiva dansare från 7 år och uppåt. Vi deltar på tävlingar över hela Sverige och har många talangfulla medlemmar.

Danslärarna tittar på om eleverna dansar i takt, vågar synas och verkar redo för tävlingsgruppen. Skulle vi låta alla tävla som vill, så går de emot Sveriges Dansorganisations krav på vad en tävlingsdansare bör kunna, varav den viktigaste är just takten. Är det en dansare som är väldigt ung, och som inte sätter alla sina steg i takten exakt, så kan vi ändå se om eleven hör takten ordentligt eller inte. Kommer ni inte med nu, så fortsätt att ha kul i era ordinarie dansklasser och prova  igen längre fram. Försök tänka att det inte handlar om vilka som är bra eller mindre bra på att dansa, utan att det kan vara en helt annan sak att tävla i dans, i att bli bedömd av andra. Är dansaren inte redo, så är det bättre att träna vidare, än att bli bedömd på ett sätt som kan få dansaren att tappa självförtroende.

Vad krävs för att kunna tävla i dans?

Att vara med i Tävlingsklubben kräver mera än att vara med i Dansskolans ordinarie dansgrupper. I tillägg till att ha talang och ett genuint intresse, förväntas det att man är villig att träna individuellt utanför lektionerna. Klubben tävlar i hiphop och disco där tävlingsformerna är solo och duo.

Föräldrar behöver finnas med på tävlingar för att stötta sina barn, samt hjälpa till vid våra egna tävlingar och som lagledare på tävlingar då och då.

Prisexempel under en termin för nya dansare:

Terminsavgifter i disco och hiphop: ca 3000 kr

Anmälningar till tävlingar: 300-400 kr/tävling.

Licens (en gång per år): 600 kr

Tävlingskläder till de olika stilarna: Det varierar. Från ca 2000 kr i början, till flera tusen för en discodräkt i de högre tävlingsklasserna.

Inträde för de vuxna på tävlingar: Ca 120 kr/vuxen

Tävlingar:

I början tävlar eleverna endast i en region, 2-3 gånger per termin. Dessa tävlingar ligger exempelvis i Timrå, Falun, Mora med mera och kallas för Rising Star. Utöver det så finns det en större tävling per termin som ligger längre bort, som Västerås eller Göteborg. Då kan det även behövas en hotellnatt. Rising Star tävlingarna tar en hel dag, ni får räkna med tider som kl 10-19 i sporthallen, därför är det mycket viktigt med näringsrik matsäck, mellanmål och vattenflaska.

Träningar:

Det är en träning 1  gång i veckan , Söndag kl 14.15-15.45 och då tränar vi både Disco och hiphop på den tiden.

Tveka inte att höra av er vid funderingar.

DanceTeam Uddans

uddans1@gmail.com